Zingevingsvragen behandelen door kerk

{image path="images/2018/10/11_c59d54f6d1_zingeving.jpg"}

Het gewone lijden is compleet gemedicaliseerd, klaagde psychiater Damiaan Denys. En daardoor slibt de ggz dicht. Verwijs hulpzoekenden door naar de kerk, reageren de predikanten Tjaard Barnard en Joost Röselaers. “Wij nemen er wél tijd voor.”

Vragen rond verlies, rouw, onvrede, en de onmaakbaarheid van het leven. Zij horen niet thuis bij psychologen en psychiaters, maar toch worden ze daar vaak besproken. Te vaak, betoogde hoogleraar Damiaan Denys (tevens branchevoorzitter van 3500 Nederlandse psychiaters) op 22 september in NRC. En daardoor slibt de geestelijke gezondheidszorg langzaam dicht.

Mensen komen bij deze hulpverleners met vragen die gaan over zingeving. Hoe ga je om met gebeurtenissen in jouw leven die existentiële vragen bij je oproepen? Het zijn vragen waar mensen werkelijk mee zitten en onder lijden, maar waarvoor professionele krachten als psychiaters en psychologen niet opgeleid zijn. En doordat iedereen met deze vragen bij hen komt, komen zij niet toe aan hun eigenlijke werk: zieke mensen beter maken.

Een groot deel van deze vragen over zingeving werd vroeger behandeld in de kerk. Bij levensvragen kon je terecht bij een pastoor of dominee. En dikwijls kwam daar een antwoord uit waar men mee vooruit kon. Nu velen het in de kerk niet meer vinden, slibt als vanzelf de gewone geestelijke gezondheidszorg dicht.

Klik hier om het hele artikel op NieuwWij te lezen.