Fiscaal vriendelijk geven

De Protestantse Kerk in Nederland en al haar zelfstandige onderdelen (zoals gemeenten, diaconieën en classes) zijn ‘Algemeen Nut Beogende Instellingen’ (ANBI).
Belangrijkste voordeel van deze ANBI-status is dat gewone en periodieke giften, legaten en erfstellingen vrijgesteld zijn van schenk- en erfbelasting.
Giften, bijvoorbeeld in het kader van de Actie Kerkbalans, kunnen door de gever, binnen de daarvoor geldende randvoorwaarden, voor de zogenoemde giftenaftrek in aanmerking komen bij de inkomstenbelasting.

Een gewone gift is een gift die je maar één keer doet. Of een gift die je wel jaarlijks doet, maar niet in een overeenkomst hebt vastgelegd.
Er geldt een minimumbedrag (drempel) voor aftrekbare giften. Het totaal aan (losse) giften moet hoger zijn dan 1% van het 'drempelinkomen' met een minimum van € 60. Het drempelinkomen bestaat uit alle inkomsten uit box 1, 2 en 3, zonder de persoonsgebonden aftrek. Bij het invullen van de belastingaangifte kan het drempelinkomen eenvoudig worden berekend. Wat boven dit drempelbedrag is geschonken aan goede doelen, mag als aftrekpost worden opgevoerd. Er geldt ook een maximum voor de belastingaftrek. Het totaal aan giften mag niet hoger zijn dan 10% van het 'drempelinkomen'.

Periodieke giften zijn van de eerste tot en met de laatste euro aftrekbaar. Dat is dus veel aantrekkelijker, want voordeliger!
Er is wel een maar: de fiscus noemt het pas een periodieke gift als je (minstens) 5 jaar een gelijk bedrag schenkt aan een goed doel. En dat vooraf vastlegt in een overeenkomst. Op deze manier maakt je gebruik van maximale aftrek van je gift. Je zou zelfs kunnen overwegen om je gift te vergroten, per saldo ga je er dan niet op achteruit.

Overeenkomst maken
Je moet de periodieke gift vastleggen. Dat is heel eenvoudig. Volg onderstaande stappen:

1. Download een modelovereenkomst van de Belastingdienst. Klik op deze link
2. Vul het formulier in en stuur deze naar ons kerkelijk bureau.
3. Wij vullen de rest in en sturen de overeenkomst terug. Bewaar deze bij je administratie, want de fiscus kan er naar vragen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het kerkelijk bureau.

het College van Kerkrentmeesters