Aandacht voor Klimaat!

Op zondag 3 oktober kwam de oecumenische pelgrimstocht voor klimaatgerechtigheid door onze gemeente. Die route van die dag begon in Colmschate en ging naar Apeldoorn.

De pelgrims lopen naar de 26ste Wereld klimaatconferentie in Glasgow in Schotland. De tocht is in augustus in Polen gestart en eindigt in november in Glasgow. De groep bestaat uit Italiaanse, Zwitserse, Duitse, Zweedse en Nederlandse pelgrims. Johan van Werven is een van de lopers, en medeorganisator voor Nederlandse deel. Onderweg wordt er gegeten en geslapen bij kerken en moskeeën, zoals dat gebruikelijk is bij pelgrimages.

Die zondag was het koud en nat. Veel regen onderweg. Gelukkig werd het eind van de middag toch nog droog.
De kerkdienst werd druk bezocht. Alle stoelen waren bezet. Lidy van Prooyen Schuurman ging in deze dienst voor. De dienst stond helemaal in het teken van klimaat. Lidy kwam met schokkende cijfers. Veel jongeren denken erover om geen kinderen op deze aarde te zetten. Maar ook zijn de klimaatgevolgen oneerlijk verdeeld. De armsten lijden het meest. Onze taak is om goed om te gaan met de aarde. Goed rentmeesterschap. Dat is niet vrijblijvend, we moeten er ook naar leven.

KlimaatPelgrimstocht 2De pelgrims kwamen door de regen al vroeg in Irene aan. Jojanneke, Lieke en 3 RK vrouwen, Gerrie, Truus en Wilma hadden een fantastische lunch klaargemaakt. Helemaal vegetarisch en veganistisch. Overal werden oude kranten in de natte schoenen gestopt, regenjassen en tassen overal te drogen. Sommige pelgrims doen een dutje. “Het is nu wel een rommeltje hoor!” stralen de dames. Maar wat was het gezellig!

Na de lunch haakten enkele daglopers af. Zij werden met een lied bedankt voor hun support en kregen de beste wensen mee. Enkele nieuwe lopers kwamen erbij, ook een kleine delegatie uit de Dorpskerk. Via Teuge ging de tocht naar Apeldoorn. Bij GGNet werden we gastvrij ontvangen door de geestelijk verzorger voor de thee. Zij had gelezen over de tocht en spontaan de theepauze aangeboden. Voor we verder konden moesten we nog wachten op de filmploeg van “Petrus in het land”. Die maakte op het laatste stukje nog opnamen. Zaterdag te zien net na 17.00 uur op NPO2. Gedurende het wachten werd de tijd gedood met liedjes en beweegoefeningen. Na nog een uitleg bij het “Energiepunt” over de nieuwste ontwikkelingen op energiegebied eindigde de tocht bij de Eyup Sultan Moskee. Dat is een Groene moskee. Ook moskeeën doen mee met Groene Kerken.

Onderweg veel duimpjes omhoog en toeterende automobilisten. Maar ook geërgerde jongeren op scooters, omdat ze er niet snel genoeg langs konden. Na uitleg wie we zijn en waar we voor lopen, ook voor hun toekomst, rijden ze daarna rustig verder. Zo zie je dat praten met elkaar een hoop kan oplossen.

Wilt u meer lezen, dan kunt u informatie vinden op de website https://www.groenekerken.nl/klimaatpelgrimstocht. Daar kunt u ook een petitie digitaal ondertekenen.