Vredeswake in de Dorpkerk

Na weken van dreigende berichten over een Russische invasie in het buurland Oekraïne en de ontkenningen daarvan aan Russische zijde is het nu dan echt waarheid geworden: een oorlog. De grote man achter deze actie, Poetin, laat zich daarbij leiden door de gedachten dat Oekraïne altijd al een onderdeel van Rusland geweest zou zijn en slechts een creatie van het communisme was. Bovendien zou Oekraïne geleid worden door een nazistische regering die Rusland bedreigen.

Wat een verdraaiing van de werkelijkheid! Het Kievse Rijk was er al voordat er sprake was van een Russische Rijk. En Rusland werd door een ambassadeur van Kenia niet voor niets beschuldigd van kolonialisme.

Poetin zet het leven van vele onschuldige mensen zowel aan Oekraïense als aan Russische zijde op het spel.

Hoe zal deze oorlog verder verlopen? Niemand weet het, maar er wordt gevreesd voor veel slachtoffers, voor de ontwrichting van de levens van velen, voor meer haat en geweld en minder stabiele verhoudingen in de wereld.

De Protestantse Gemeente Twello houdt daarom elke donderdag in de maand maart van 19.30 tot 20.00 uur een Vredeswake in de Dorpskerk, Dorpsstraat 10 in Twello. Daarin staan we (in gebed) stil bij de oorlog en zingen we samen. Verder is er de gelegenheid om een waxinelichtje aan te steken.

Deze Vredeswake is ook online mee te beleven via www.kerkdienstgemist.nl