Skip to main content

Verslag supermarktsafari

De supermarkt safari, hoe te kiezen in de supermarkt, was met de 20 gemotiveerde deelnemers goed bezocht!

We starten in de koffiehoek met een inleiding over de noodzaak tot duurzaamheid en informatie over de stichting Questionmark. Deze stichting doet onderzoek naar de wijze waarop supermarkten je helpen met kiezen voor gezond, duurzaam, diervriendelijke en eerlijk voedsel.

Daarna gaan de aanwezigen op safari. Iedere groep doet inkopen voor een warme maaltijd, inclusief toetje voor 4 personen. Er wordt genoteerd wat er is gekocht, wat de kosten zijn en waarom dit product gekozen is.
De groepen krijgen een verschillende focus waarop ze de keuze gaan maken (verpakking, dierenwelzijn of gezondheid (denk hierbij o.a. aan bestrijdingsmiddelen en werkomstandigheden producent) en een klein (€ 2,- pp.) of onbeperkt budget.
Terwijl de boodschappen werden gedaan vond binnen iedere groep een natuurlijke uitwisseling van meningen en kennis plaats.

op safariNadat iedereen klaar was bespraken wij centraal welke maaltijd is gekocht, hoe het overleg is gegaan en welke positieve ervaringen en knelpunten er waren. Opvallend is hoe het iedere groep lukte een complete maaltijd samen te stellen voor het opgegeven budget en focus.
Met verpakking als focus werd er gekozen voor Paddenstoelen risotto van orso en yoghurt van onze grond met fruit (€ 5,- pp.) en hutspot met vanillevla en peren (€ 2,- pp.).
Met dierenwelzijn als focus komt er vega macaroni op tafel met biologische yoghurt (€ 4.50 pp.) en aardappel bloemkool pompoen (als vleesvervanger) met plantaardig toetje (€ 2,- pp.).
Als de focus op gezondheid gelegd wordt eten wij zalm met ASC keur, biologische aardappelen met wortelen en als toetje een fruitmix ( € 5.50 pp.).

Positief werd ervaren dat er de laatste jaren veel alternatieven voor dierlijke eiwitten verkrijgbaar zijn, in deze Jumbo producten van Onze Grond (lokaal, seizoen gebonden en deels biologisch) verkocht worden en het aanbod van biologische producten groeit.
Als knelpunt komt naar voren dat de herkenbaarheid van duurzame producten te wensen overlaat en dat deze producten heel weinig in de aanbieding zijn.

Wij vonden het bijzonder om te ervaren hoe prettig de uitwisseling van ervaringen en meningen plaatsvond en hoe open de deelnemers voor nieuwe informatie waren.

Een duurzame groet namens de werkgroep groene kerk Twello