{image path="images/2018/10/18_fdde7bc7c8_Kliederkerk3.jpg"}

Zondag 14 oktober jl. was er weer kliederkerk, en wat was het geslaagd!
Er is zowel binnen als buiten fanatiek gebouwd, getekend en gebalanceerd, en niet alleen door de kinderen :-) Een onvergetelijke ochtend met stralend mooi weer.

Het thema van deze ochtend was: het huis op de rots. We hebben spellen klaargezet die allemaal iets te maken hadden met bouwen/huizen/rots/zand/fundament. Een korte opsomming van wat we zoal hebben gedaan (zowel buiten als binnen):

• Een behendigheidsparcours is uitgezet buiten op het grasveld voor Irene. De kinderen konden in twee teams via een parcours waarbij ze hun evenwicht moesten zien te bewaren vijf blokjes overbrengen naar de andere kant. Wanneer de vijf blokjes gearriveerd waren moesten ze daar een huisje van bouwen (dat als het even kon, ook nog even bleef staan!).
  • Eveneens buiten konden ze van piepschuim een huisje snijden. Vervolgens was de vraag hoe stevig dit huis was bij storm of regen: met een waterpistool mochten ze het huisje omver spuiten.
  • Hoe stevig is een bouwwerk met spaghetti als verticaal fundament? Verrassend stevig, want het is Floris gelukt er een boek op te laten rusten!
  • Kunnen we een stevige toren bouwen van papieren bekertjes, zo stevig dat je er zelf op kan staan? Ook dat is gelukt!
  • Een hele uitdaging: geblinddoekt, liggend op de grond, met een stift tussen je tenen, een bouwtekening maken op de muur, waarvoor je maatje jou de opdracht geeft. Mooie creaties hebben we gezien!
  • En natuurlijk een Kaplatoren bouwen: één op een steen en één op zand… welke blijft het langste staan denk je?

Willemien heeft de viering gedaan aan de hand van het verhaal van Karel Eykman over een huis dat gebouwd werd op een rots. Omdat Emma helaas verstek moest laten gaan heeft Willemien deze taak op zich genomen en dat heeft ze voortreffelijk gedaan. Allemaal aandachtige luisteraars.

Om met het eten ook maar in ons bouwthema te blijven hebben we bouwmaterialen neergezet om een eigen broodje hamburger mee te kunnen bouwen. Het eten was gezellig, lekker & meer dan genoeg. Fijn dat iedereen na afloop meehielp met opruimen. Ook danken we uiteraard dominee Emma voor het uitzoeken van een passend verhaal.

Bekijk hier de foto's

Wij (Willemien Toonen, Martin Klompjan en ik) spreken van een geslaagde ochtend waarbij we hopen dat de kinderen weer goede, bruikbare mentale bouwmaterialen hebben opgepikt die een klein stukje kunnen bijdragen aan een stevig fundament in hun geloofsleven.

Gerda Horstman