Gelukkig was het droog en kwamen er heel wat mensen af op de klompendienst op het Dorpsplein op 8 september 2024. En wat die te horen en te zien kregen was zeer de moeite waard!

Verhalenverteller en theatermaker Kees Posthumus en zijn muzikale partner, accordeonist Juul Beerda, trokken op bijzondere wijze een rode draad door de Bijbel. In liedjes werden de Bijbelverhalen op vrolijke en soms ook indringende wijze voor het voetlicht gebracht. Niet alleen de bezoekers, maar ook Kees en Juul hebben ervan genoten: ‘Het was opnieuw een groot plezier om te spelen tijdens jullie Klompendienst! Mooie plek, fijne vrijwilligers, goede techniek, en de zon als natuurlijk theaterlicht. En de reacties na afloop waren erg prettig positief.’

Klompendienst2024 2

Klompendienst2024 3

Klompendienst2024 4

Een woord van dank aan de werkgroep Eredienst, die dit jaar de organisatie in handen had. De leden van de werkgroep hebben stoelen geregeld en klaar gezet, deelden de programmaboekjes uit, verwelkomden mensen, collecteerden voor het werk van de Zonnebloem (de plaatselijke afdelingen bestaan dit jaar 75 jaar!) en schonken nadien koffie en thee.
Ook danken wij de organisatoren van het Klompenfeest voor het (financieel) mogelijk maken van de dienst, het laten kopiëren van de programmaboekjes en het beschikbaar stellen van de locatie, een geluidstechnicus en de koffie en thee.

Als kerken in Twello zijn we blij met deze mogelijkheid om op onze manier betrokken te zijn bij het klompenfeest.
Wat mij zelf betreft: vanaf het begin in 2010 ben ik betrokken geweest bij 9 van deze (oecumenische) diensten. Helaas konden er in 2020 en 2021 geen diensten gehouden worden als gevolg van corona.
In vergelijking met het begin draagt de klompendienst steeds minder het karakter van een kerkdienst. Er wordt geprobeerd om de Bijbelse boodschap op een andere, speelse manier uit te dragen. En dat is elke keer weer een zoektocht.

Lijkt het je mooi om mee te werken aan deze dienst (of andere kerkdiensten), dan ben je van harte welkom. Neem dan contact op met Liesbeth Hokken, tel. 06-83711745 van de werkgroep Eredienst.

Ds. Menno Valk