De perfecte kerk

{image path="images/2020/10/06_d13bfe94a0_brokkenpiloot.PNG"}

Laatst sprak ik met Rik Zutphen, alias de Droominee. Hij is een ‘spoken word-kunstenaar’ 1. Hij had ooit een ‘perfecte’ kerkdienst bezocht. Hij vertelde: “Iedereen had het helemaal voor elkaar en ze zaten in allemaal groepjes om mensen te helpen. Maar het klopte niet, ofzo. Ik vond de mensen perfect en ze gingen anderen helpen. En ik dacht: maar wij zijn zelf brokkenpiloten (…)
Het riep van alles bij me op en het werd een roep om kwetsbaarheid in kerken en imperfectie toelaten en vooral dat het uiteindelijk om genade gaat. Dat het oké is als je het soms gewoon even niet weet. Ik vind dat een veel eerlijker verhaal; mensen die het niet voor elkaar hebben.” Naar aanleiding van dit kerkbezoek schreef hij Kerk van brokkenpiloten 2. Ik citeer de laatste zinnen:

We zijn de kerk van brokkenpiloten
gezegend zijn zij die het verkloten
zalig zijn zij die proberen maar mislukken
Christus laat zich vinden te midden van brokstukken
niet om te oordelen maar om te redden
wat er te redden valt tussen schip en wal
we zijn onvolmaakt en verre van af
amen

Hoe zou het zijn als de Droominee onze gemeente zou bezoeken? Wat stralen wij uit? Volgens mij hoeven we van God niet perfect te zijn. Het is de kunst om dat van onszelf ook niet te hoeven. Het idee dat de gemeente uit brokkenpiloten bestaat, mezelf incluis, geeft ruimte om te relativeren. Want we weten niet altijd hoe het moet, het lukt ons maar niet om iedereen aan te spreken en we zien die ene die ons zo nodig had soms onbedoeld over het hoofd. Soms zitten we met de handen in het haar en de mond vol tanden.

Maar wat als we die moeiten en die schaamte eens met elkaar delen?
Wat als we die in het Licht van Christus durven te zetten? Misschien heeft de Droominee gelijk en laat Christus zich daar juist in vinden, waar wij bij de pakken neer zijn gaan zitten, tussen onze brokstukken. Wie weet is Hij daar om ons te troosten en om ons voorzichtig op te tillen zodat we verder kunnen gaan op een andere weg. Laten we in onze pogingen om alles zo goed mogelijk te doen niet vergeten dat we mogen leven van die genade.

ds. Emma Rijks

Uitleg en links:
1 ’Spoken word’ is een gesproken vorm van woordkunst, een soort mengeling tussen poëzie, toneel, schrijven, comedy, singer-songwriting en rap.
2 Je kunt de volledige tekst van Kerk van brokkenpiloten van de Droominee lezen op www.lazarus.nl/artikel/2015/01/kerk-van-brokkenpiloten-2