De kerstboom in onze kerk

kerstboomstaatOp zondag 16 december 2023 staat de kerstboom weer in de dorpskerk. U denkt misschien: nu al? Jazeker, want de kerk is komende weken een aantal keren verhuurd en de huurders willen dan ook graag een kerstsfeer in de kerk. Wellicht heeft u zich al eens afgevraagd: hoe komt de kerstboom daar? Hieronder leest u hoe dit in z'n werk gaat.

We hebben een enthousiaste kerstboomcommissie van 11 personen die elk jaar zorgt dat er een kerstboom in de kerk komt te staan.

Voorgaande jaren meldde zich nog wel eens een gemeentelid bij koster Eric Rossing met de vraag of we een kerstboom konden gebruiken, omdat die te groot was geworden voor zijn of haar tuin. We gaan dan eerst kijken of deze geschikt is voor de kerk. Zo ja, dan komen we de boom in overleg omzagen. Dus heeft u ook een boom die te groot is geworden voor uw tuin, meld dat dan aan Eric en wij komen hem volgend jaar ophalen, in ruil voor een cadeaubon.

De laatste drie jaar is dit niet gebeurd, dus zijn we nu genoodzaakt om een kerstboom te kopen. Niet elke leverancier heeft zulke grote bomen, dus kwamen we bij Gert Hulscher van het kerstbomendorp in Wilp terecht. In oktober zijn Eric Rossing en Bert Bresser (voorzitter CvK) al eens polshoogte wezen nemen bij Gert en konden ze een boom uitzoeken op zijn kerstbomenveld langs de A1. Lint eromheen en wachten tot half december. Gert Hulscher doneert een boom aan de Dorpskerk Twello; we betalen 30% van de normale prijs. We zijn daar heel blij mee! Dus zoekt u nog een mooie frisse kerstboom, ga eens kijken in het gezellige kerstbomendorp aan de Grotenhuisweg 55 in Wilp.

Op de dag dat we de boom gaan plaatsen haalt Gerbrand Winterman hem op in Wilp met de trekker met platte wagen, want zo’n boom past uiteraard niet op een aanhangertje...
Koster Eric treft intussen de nodige voorbereidingen in de kerk, zoals stoelen verzetten, het koor ontruimen, enz. zodat de boom via de ingang onder de toren naar binnen kan om hem te plaatsen in de speciaal gemaakte standaard.
Voordat de boom rechtop gezet wordt komt eerst de ster erin en het bovenste deel wordt voorzien van de nodige ballen en lichtsnoeren, want anders is het moeilijk om er nog bij te komen; zo'n boom heeft soms een lengte van wel 6 meter!
Daarna de boom met een aantal mannen rechtop zetten en hierna de rest van de versiering aanbrengen.
Al met al zijn we daar wel een paar uur mee bezig.

In januari komt de commissie weer bij elkaar onder het genot van koffie met oliebollen en daarna gaan we alles afbreken en afvoeren.
Het is altijd weer een mooie en gezellige klus om dit samen te doen!

>>> Klik hier om meer foto's te bekijken van het plaatsen van de kerstboom <<<