Kerkbalans 2021

Meer dan ooit missen we de warmte van andere mensen om ons heen: de handdruk bij een ontmoeting, een spontane knuffel, dat klopje op de schouder. Mensen zoeken verbinding, contact en genegenheid. En de kerk is daarbij voor veel mensen niet weg te denken: samenkomen om je geloof in God, maar ook je levenservaringen, te delen. Met elkaar. Dat geeft een bijzondere band.

Kerkbalans vraagt u om te investeren in een levende kerk tijdens en na corona. Omdat we mensen zijn. Mensen die elkaar opzoeken in lastige, maar ook mooie tijden. Wilt u ook dat de kerk kan blijven doen waar ze al eeuwenlang voor staat? Geef dan vandaag voor de kerk van morgen. Dankzij uw bijdrage kan de kerk voortbestaan!

Van 16 t/m 30 januari 2021 wordt de Actie Kerkbalans 2021 gehouden. Het thema van dit jaar is “Geef voor de kerk van morgen”.

Dat betekent dat de kerkbalansmedewerk(st)ers gaan weer op pad om uw toezegging te vragen. Eerst om de bekende kerkbalansenveloppe bij u te posten en een week later opnieuw om uw antwoord op te halen. Uiteraard doen ze alles veilig, volgens het coronaprotocol.

In verband met het geraamde tekort op de begroting 2021 zou het fijn zijn als de vrijwillige bijdragen van de gemeenteleden op zijn minst gelijk blijven en liefst nog iets meer worden.

Op de bijgesloten toezeggingstrook kunt u aangeven hoeveel u dit jaar denkt te zullen bijdragen aan het plaatselijke kerkenwerk. U kunt deze strook in de eveneens bijgesloten antwoordenveloppe doen, liefst al voordat de Kerkbalansvrijwilliger weer bij u aanbelt. Daarmee helpt u de vrijwilliger bij het werk dat hij of zij belangeloos voor onze gemeente uitvoert.
Legt u de enveloppe met de antwoordstrook alvast klaar? Bij voorbaat onze hartelijke dank!

Fiscale mogelijkheden
De Protestantse Kerk in Nederland en al haar zelfstandige onderdelen (zoals gemeenten, diaconieën, en classes) zijn “algemeen nut beogende instellingen" (ANBI). Het
belangrijkste voordeel van deze ANBI-status is dat gewone en periodieke giften, legaten en erfstellingen zijn vrijgesteld van schenk- en erfbelasting. Giften voor kerkbalans komen voor de zgn. giftenaftrek in aanmerking bij de inkomstenbelasting.
Voor periodieke giften kunt u een overeenkomst sluiten met onze gemeente. Dit hoeft dus niet meer via een notaris, dat is voordelig voor uzelf en voor de kerk, want geen extra kosten.

Mocht u naar aanleiding van het bovenstaande nog vragen of opmerkingen hebben, neemt u dan contact op met Gerrit Bokdam van het Kerkelijk Bureau, tel. 06-81568362. Of op een maandag- of vrijdagmorgen in gebouw Irene, Dorpsstraat 8, Twello.

Namens het College van Kerkrentmeesters,
Gerrit Bokdam