ZWO

De werkgroep Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking (ZWO) richt zich specifiek op hulp in het buitenland. De werkgroep wil de gemeente blijven informeren en betrekken bij kerken en ontwikkelingswerk in het buitenland. Dit doet zij bijvoorbeeld door:

• het voorbereiden van en meewerken aan diverse diensten
  • de speciale collectes in de veertigdagentijdcampagne
  • de paasgroetenactie en de adventsschrijfactie in samenwerking met Amnesty International
  • ontmoetingen met medechristenen uit andere delen van de wereld, bijvoorbeeld door deelname aan de eredienst
  • bloemengroet rond Pinksteren
  • het verkopen van broodjes gezond rond Dankdag voor gewas en arbeid (november)
  • eenmaal per jaar activiteit rond Israël en de Palestijnse gebieden samen met de werkgroep Missie, Ontwikkelingssamenwerking en Vrede (MOV)

Kerk in Actie

De ZWO ondersteunt projecten van Kerk in Actie. Dat doet zij door informatie te verstrekken en hiervoor geld in te zamelen.

Zie www.kerkinactie.nl

Huidige projecten

De diaconie en ZWO willen projecten ondersteunen waar gemeenteleden direct of indirect bij betrokken zijn. Deze worden extra onder de aandacht gebracht in de vorm van een collecte en/of presentatie in de kerkdienst en in de Kredo.

Stichting 4U2Develop

Deze stichting is aangedragen door Cora Jansen en André Oomen.Vanaf 2014 worden tot nu toe elk jaar groepen jongeren in Oost-Congo op weg geholpen naar zelfredzaamheid. Velen zijn ex-kindsoldaat of tienermoeder, een zeer kwetsbare groep, en kennen een verleden van jarenlang oorlog en geweld met vaak traumatische ervaringen en die leven in grote armoede. Door het leren van een vak en vaardigheden voor het dagelijks leven en ondersteuning na de opleiding krijgen tientallen jongeren zicht op een betere toekomst met eigen inkomsten en respect voor elkaar.

Zie www.4u2develop.nl

World Without Obstacles

Deze stichting is aangedragen door Otto Westerink en Annelieke Laninga
Zij steunen organisaties in India die kinderen helpen om zich te ontwikkelen tot zelfstandige mensen die gezond leven door:

• geld bij elkaar te brengen voor hun projecten;
  • strategisch advies te geven over goed bestuur en professionalisering.

Voor de school Gurukul Children Academy in Belsar is o.a. gecollecteerd voor een zonne-energie centrale, schoon drinkwater.

Zie www.worldwithoutobstacles.nl

Stichting Help Uganda (HUG)

Deze stichting is aangedragen door Wilma den Breejen
Stichting Help UGanda (HUG) wil mensen in Uganda helpen. Daartoe steunt de stichting 5 projecten voor de armste bevolkingsgroepen. Het gaat om rechtstreekse en kleinschalige hulp, uitgevoerd door lokale mensen en onder begeleiding van onze 2 projectcoördinatoren in Uganda.
De projecten zijn gericht op gezondheid (het opzetten en ondersteunen van activiteiten en projecten ter bevordering van de algemene gezondheid en ter preventie van ziekten en hulp te geven aan klinieken ter verbetering van algemene en individuele zorg) en onderwijs (het volgen van onderwijs als een belangrijke stap naar een betere toekomst. Niet alleen voor het kind zelf, maar ook hun (eventuele) families zijn erbij gebaat).

Zie www.stichtinghug.nl

Stichting UP FOR US (UP4S)

Deze stichting is aangedragen door Egbert Fokkema.
Stichting UP4S helpt kansarme kinderen in Oeganda. UP4S heeft een basisschool en een middelbare school in het dorpje Bukomansimbi, waar veel van de kinderen vandaan komen. De stichting UP4S is in 2003 opgericht door Sylvia Mbabazi en haar man Frank Rus.
Sylvia is zelf opgegroeid in Bukomansimbi. In 1997 is Sylvia in Nederland komen wonen en in 2000 is ze daar getrouwd. Samen met haar echtgenoot hebben ze besloten om de kansarme kinderen in Bukomansimbi en omgeving een kans op goed onderwijs te geven. Zo ontstond stichting UP4S (lees: ‘up for us’, wat zoveel wil zeggen als ‘kom voor ons op’).
Het kinderkoor Kids Gear is in 2017 en 2018 bij ons in de Dorpskerk geweest en heeft daar een grandioos optreden verzorgd.

Zie www.up4s.nl

KOKA PROJECT ETHIOPIË

Dit project is aangemeld door Peter en Annie Vreeken. Het project richt zich op het ondersteunen van kinderen die één of beide ouders hebben verloren aan aids of andere ziekten, of zijn achtergelaten door hun ouders. Zij worden opgevangen bij pleegfamilies in het dorp Koka. Overdag worden de kinderen opgevangen in het Child Centre en krijgen daar maaltijden, onderwijs, medische steun, enz. Lees ook het eerder verschenen artikel op onze website.

Voor meer informatie, sponsoring of het doen van een donatie kunt u contact opnemen met Marijke Westerman via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..